رابطۀ ایمان و اخلاق در اندیشۀ سورن کییرکگور (1813 – 1855م)
نویسندگان
چکیده مقاله:
پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ ایمان و اخلاق در اندیشۀ سورن کییرکگور، به عنوان دو حقیقت انکارناپذیر از واقعیت زندگی بشر را دنبال میکند. نگارندگان برای نزدیک شدن به واقعیت آنچه کییرکگور، فیلسوف ایمانگرای مسیحی، از ایمان مسیحی تفسیر و تشریح میکند، این رابطه را در دو سپهر دینی و اخلاقی، با دقتی فلسفی و با ریشهیابی در محتوای کتاب مقدس دربارۀ برخی آموزههای مسیحیت نظیر تجسد ، کفاره و تثلیث بررسی میکنند. از سوی دیگر، اخلاق را که حیث عملی آن مورد نظر فیلسوف است، در قیاسی تحلیلی با نوع خاصی از ایمان، به عنوان ایمان حقیقی و مورد تأکید فیلسوف قرار میدهند و رابطۀ این دو، ایمان و اخلاق را از آن استنباط میکنند.
منابع مشابه
رابطة آشتیناپذیر«عقل» و «ایمان» در اندیشة سورن کییرکگور
این مقاله به بررسی رابطة عقل و ایمان در اندیشة اگزیستانسیالیستی کییرکگور میپردازد. کییرکگور ایمان را با واژههایی همچون «شور»، «جهش» و «رابطه با خدا» توصیف میکند و آن را برتر از عقل و گاهی در تضاد کامل با آن میپندارد. به نظر کییرکگور ایمان میتواند ما را نجات دهد، اما نمیتوان ایمان را با عقل شناخت. وی در تعارض میان عقل و ایمان جانب ایمان را میگیرد و از این رو «ایمانگرا» خوانده شده است....
متن کاملنقد رابطۀ تقلید و خشونت در اندیشۀ ژیرار
ژیرار با ارجاع خشونت به سرشت انسان، تقلید را عامل اصلی خشونت میداند. از نظر ژیرار ستایش الگو، تقلید از تمایلات الگو را در ستایشگر برمیانگیزد. این امر به رقابت و خشونت میان مقلد و الگو منتهی میشود. ازآنجاکه تقلید ویژگی سرایت دارد و مسری است کل فضای اجتماع را از خشونت آکنده میکند. تقلید همچنان که عامل خشونت است؛ میتواند عامل نابودی خشونت نیز باشد؛ این نابودی گاه موقتی است که در متهم کردن ...
متن کاملرابطۀ علم و اخلاق در نانوفنّـــاوری
زمینه: نانوفنّاوری زمینهای از علم است که بهسرعت در حال پیشرفت میباشد. پیش بینی میشود؛ این پیشرفتها تأثیرات بسیار شگرف و عظیمی روی زمینههایی از علم همچون: الکترونیک، پزشکی و علم مواد بگذارد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی دقیق ادبیات موجود در حوزۀ علم و اخلاق در نانوفنّاوری، بودجه دولتها و اسناد سیاستگذاری آنها شکل گرفت. نتیجهگیری: نتایج تحقیقات نشان میدهند؛ درصورتیکه جنبههای اخلاق...
متن کاملنسبت اخلاق و سیاست در اندیشۀ ارسطو
اخلاق و سیاست از شاخه های حکمت عملی و در پی تأمین سعادت انسان هستند. سعادت مفهوم محوری اخلاق ارسطوست. او در اخلاق به دنبال مطلوبی است که فی نفسه مطلوب باشد، نه آنکه به دلیل چیز دیگر مطلوب باشد. به تعبیر دیگر، ارسطو در پی «خیر اعلاء»است، که همان سعادت است. جامعه هم باید در پی خیر اعلاء باشد، حصول سعادت های فردی از راه سعادت های اجتماع امکان پذیر است و نیز بالعکس. فلسفه اخلاق در باره خصال فردی ان...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 10 شماره 4
صفحات 75- 100
تاریخ انتشار 2014-02-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023